Lägesrapport Stockholm

2016



Tiden rullar på och för bara någon dag sedan var det exakt en månad sedan vi flyttade upp. Den senaste tiden har inneburit många omställningar, nytt jobb, ny stad, utflugen från studentlivet också samboliv på det. Några roligare delar än andra med allt detta.
 
Lägenheten är superfin och den ligger på ett drömläge mitt i stan, möjligen lite liten med sina 31 kvm men eftersom det bara är tillfälligt är både jag och S överens om att det ska gå. Som tur är har vi lite olika arbetstider också vilket gör att man ändå får lite tid för sig själv! Jag ska försöka komma ihåg att ta några bilder senare idag! Det här med att vara sambo med sin favoritkille är ju också ett himla bra påhitt. Inte nog med att ha någon som väntar på en när man ramlar in efter ett kvällspass en lördagkväll och välkomnar med en varm kram, eller att äta långa mysiga helgfrukostar i vårt ljusa kök när jag inte jobbar helg så är allt så mycket roligare när man är 2. Veckohandlingen är numera ganska mysig och så även att stå och laga god mat. Till och med vardagskvällarna har numera sin charm, även fast vi kanske sitter och pysslar med helt olika saker!
 
Och så var det ju det nya jobbet. Eftersom jag ändå var tvungen att byta jobb i samband med flytten kändes det som ett bra val att då prova något helt nytt istället för att stå och jämföra två liknande avdelningar. Sagt och gjort, valet föll på Neonatal på Karolinska. För den mindre insatta i medicinska termer är det alltså små, för tidigt födda bebisar. Närmre bestämt de aldra minsta för tidigt födda vilket är superhäftigt att få jobba med. Det är en otroligt stor omställning att gå från vuxna hjärtsjuka och transplanterade till små barn som i de flesta fall inte väger över kilot och spenderar tiden i kuvöser så länge de inte ligger i famnen hos en förälder. Som jag förstått det är det högt tempo på avdelningen, men jag tror att det kan vara en annan sorts högt tempo än den jag är van vid från i Lund. 
 
Summa summarum så rullar det på och förhoppningsvis blir det bara bättre och bättre. Då jag jobbat hela helgen belönades jag med ledighet mitt i veckan idag, vilket lyx va! Jag är så lyckligt lottad att jag åtminstone har en kompis från Skåne här uppe som jag gick i gymnasiet med så idag ska vi göra stan. Lunch och shopping står på agendan, men först är det nog dags att hoppa ur min morognrock jag fick i födelsedagspresent när familjen var här uppe för att hälsa på och fira födelsedag förra helgen!
 








 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?