Norrlandsvecka och Skånevecka

2016

Ja, min första lite avskilda semestervecka i början på sommaren spenderade jag i Norrland. Sist jag var där var i vintras vilket då även var min första gång. Redan då blev jag totalt förälskad i norr och Skellefteå som är S hemstad. Jag ville såklart inte vara sämre så när vi var samlade i Skåne igen så var det min tur att visa Skånes bästa sidor! Men först - Norrland!

Det var en vecka full av olika sorters aktiviteter och tiden bara flög iväg. Känns som att jag hade kunnat stanna dubbelt så länge utan att få slut på saker att göra! Precis som sist var min kära pojkvän fast bestämt att visa Norrlands bästa sida och det lyckades han verkligen med. Efter denna vecka är jag 100% säker på att jag i framtiden vill ha en liten stuga någonstans där uppe, gärna vid en sjö... Nåväl, istället för att skriva allt vi hittade på bjuder jag på ett bildspel.

Första dagen begav vi oss ut i den "Norrländska skärgården" för midsommarfirande. Sill, potatis, bastubad och självklart ett dopp i havet som avslutning på antagligen den mysigaste midsommar jag haft.

Det var sagt att vi skulle försöka ta oss och se midnatssolen och en kväll fick vi ett ryck då väderrapporten lovade molnfritt. Vi hamnade i Jokkmokk till slut och hade turen att hitta en utsiktplats som var perfekt! Vi lyckades inte hitta någonstans att slå upp vårt medhavda tält så det slutade med att vi sov i bilen. Definitivt inte det skönaste jag gjort men en bra flykt från myggen...

Här har vi den, midnatssolen. Här är klockan alltså runt 12 på natten!

För att illustrera det här med att det aldrig blir mörkt. Det var helt underbart att ha ljuset hos sig dygnet runt. Dagarna blev längre och man behövde aldrig oroa sig för att det skulle bli mökrt när man hittade på något!

En fantastisk fika nere vid älven mitt i Skellefteå

På vägen upp till Jokkmokk stannade vi till vid detta fantastiska ställe, Storforsen. Otroligt mycket vatten som forsar fram i en extrem hastighet. Jag som är från platta skåne tyckte detta var helt magiskt, det var såååå fint!

Inget norrlandsbesök utan fiske såklart...Detta råkade bli till ett tävlingsmoment varje gång vi var ute, tror dock inte att jag lyckades vinna en enda gång. Oavsett vinst eller inte så var det väldigt rogivande och VÄLDIGT beroendeframkallande!

Lyckades trots allt meta upp en liten fisk en av gångerna!

Och så slutligen sista veckan i Skåne innan flytten gick av stapeln.

Visserligen inte i Skåne, men åtminstone något som så gott om alla i söder åtminstone gör en gång i sitt liv. Besöker Gekås i Ullared. Till en början såg han väldigt plågad ut men framåt eftermiddagen blev det lite bättre. Frågar ni honom är han nog ganska glad över att han antagligen aldrig lär behöva åka dit igen!

Några av dagarna spenderade vi i mina föräldras hus i Höllviken under tiden de var iväg i Grekland. Trots att S inte är något större fan av varken stranden eller att bada i kallt vatten lyckades jag få med honom till stranden en dag. Betyget - det var ju helt okej...

Självkalrt var jag också tvungen att ta ta med honom på en riktig fotbollsmatch med det enda riktiga skånska laget - Malmö FF. Solen stekte och det var en toppeneftermiddag!

Vi passade också på att äta fantastiska skaldjur på Fiskrökeriet i Skanör. Tyvärr hade vi inte särskild tur med vädret men det var supermysigt ändå!

Och så slutligen, underbara Ven. Vi packade fikaväskan, hyrde vars en cykel och trampade runt ön. Benen var mer än trötta men det var det värt. Helt underbart fin ö. Dagen avslutades med en fika i hamnen innan vi begav oss hemåt igen.

SAMBO

2016

Ja, så sitter jag här med en kopp te i handen och en skål popcorn bredvid mig. På andra sidan skålen sitter min sambo. Kan ni tänka er, jag och Sebbe har alltså gått från att vara typ grannar till att numera husera ihop i en helt underbar lägenhet, i STOCKHOLM!! Det känns fortfarande som att jag bara är här på semester men jag antar att det vänder när nya jobbet kickar igån.

Denna vecka har varit ett totalt kaos och vad jag kan minnas var det ett bra tag sedan jag kände mig så utmattad, både i kropp och knopp. Vi lämnade mitt älskade Lund i tisdags och dagarna har sedan dess gått i ett! Bära upp kartonger 4 våningar utan hiss, packa upp kartonger, åka till IKEA, bygga IKEA-möbler, packa upp lite till osv... Som toppen på isberget flög jag tillbaka ner till Skåne i fredags för att gå på Aviciis sista Sverigespelning. Det var superhäftigt och jag är glad att jag hann se honom spela innan han lägger av med turnerandet. Efter lite mys med familjen satte jag mig igår på tåget tillbaka till Stockholm igen.

Imorgon börjar Sebbe jobba och idag har vi passat på att "lära känna Stockholm". Det började som en promenad till Karolinska i Solna (min kommande arbetsplats) för att jag ska kunna ta mig dit med cykel och slutade med att vi yrade runt inne i centrum vilket visade sig vara en promenad på cirka 1 mil... Väl hemma igen däckade vi i en hög i sängen och sov bort resten av eftermiddagen, välbehövligt efter allt stökande i lägenheten.

Kommande vecka ska jag verkligen försöka njuta och komma in i Stockholm, har lite småärenden som jag ska försöka kombinera med promenader för att kunna sätta de olika ställena man borde känna till på plats. Imorgon ska mina kunskaper i att åka tunnelbana prövas. Jag ska äntligen få träffa Cassandra efter många år isär. Det känns som att det max gått någon månad sedan vi träffades men i ärlighetens namn är det nog snarare år sedan. Hittills har jag lärt mig ta tunnelbanan, eller tuben som det tydligen kallas här uppe hem till lägenheten, men imorgon blir det ny riktning och dessutom ny hållplats att hitta till. behöver nog inte berätta att jag är smått orolig...

Nåväl, nu ska jag och Sebbe njuta av hans sista semestertimmar innan sängen kallar. Ska försöka knåpa ihop ett inlägg från min Norrlandstur, trots att det var flera veckor sedan nu!

Lugna och harmoniska innan flyttkaoset började. Vi passade på att inleda min semester med ett dygn på Ystad Saltsjöbad då vi passande nog även firade ett år hop!

Hade mer än gärna haft detta som mitt vardagsrum, det var underbart!

Mindre harmoniska flyttkaoset, vet inte hur många gånger jag sa till Sebbe att jag bara ville kasta ut allt från balkongen istället. Nu förstår jag varför folk flyttar så sällan... det är HEMSKT

Om min kära pojkvän får för sig att plocka undan det sista av hans saker ska jag försöka att bjuda på lite bilder på lägenheten i dagarna!