Norrlandsvecka och Skånevecka

2016



Ja, min första lite avskilda semestervecka i början på sommaren spenderade jag i Norrland. Sist jag var där var i vintras vilket då även var min första gång. Redan då blev jag totalt förälskad i norr och Skellefteå som är S hemstad. Jag ville såklart inte vara sämre så när vi var samlade i Skåne igen så var det min tur att visa Skånes bästa sidor! Men först - Norrland!
 
Det var en vecka full av olika sorters aktiviteter och tiden bara flög iväg. Känns som att jag hade kunnat stanna dubbelt så länge utan att få slut på saker att göra! Precis som sist var min kära pojkvän fast bestämt att visa Norrlands bästa sida och det lyckades han verkligen med. Efter denna vecka är jag 100% säker på att jag i framtiden vill ha en liten stuga någonstans där uppe, gärna vid en sjö... Nåväl, istället för att skriva allt vi hittade på bjuder jag på ett bildspel.
 
Första dagen begav vi oss ut i den "Norrländska skärgården" för midsommarfirande. Sill, potatis, bastubad och självklart ett dopp i havet som avslutning på antagligen den mysigaste midsommar jag haft. 
 
Det var sagt att vi skulle försöka ta oss och se midnatssolen och en kväll fick vi ett ryck då väderrapporten lovade molnfritt. Vi hamnade i Jokkmokk till slut och hade turen att hitta en utsiktplats som var perfekt! Vi lyckades inte hitta någonstans att slå upp vårt medhavda tält så det slutade med att vi sov i bilen. Definitivt inte det skönaste jag gjort men en bra flykt från myggen...
 
Här har vi den, midnatssolen. Här är klockan alltså runt 12 på natten!
 
För att illustrera det här med att det aldrig blir mörkt. Det var helt underbart att ha ljuset hos sig dygnet runt. Dagarna blev längre och man behövde aldrig oroa sig för att det skulle bli mökrt när man hittade på något!
 
En fantastisk fika nere vid älven mitt i Skellefteå
 
På vägen upp till Jokkmokk stannade vi till vid detta fantastiska ställe, Storforsen. Otroligt mycket vatten som forsar fram i en extrem hastighet. Jag som är från platta skåne tyckte detta var helt magiskt, det var såååå fint!
 
Inget norrlandsbesök utan fiske såklart...Detta råkade bli till ett tävlingsmoment varje gång vi var ute, tror dock inte att jag lyckades vinna en enda gång. Oavsett vinst eller inte så var det väldigt rogivande och VÄLDIGT beroendeframkallande!
 
 
Lyckades trots allt meta upp en liten fisk en av gångerna!
 
 
Och så slutligen sista veckan i Skåne innan flytten gick av stapeln.
 
Visserligen inte i Skåne, men åtminstone något som så gott om alla i söder åtminstone gör en gång i sitt liv. Besöker Gekås i Ullared. Till en början såg han väldigt plågad ut men framåt eftermiddagen blev det lite bättre. Frågar ni honom är han nog ganska glad över att han antagligen aldrig lär behöva åka dit igen!
 
Några av dagarna spenderade vi i mina föräldras hus i Höllviken under tiden de var iväg i Grekland. Trots att S inte är något större fan av varken stranden eller att bada i kallt vatten lyckades jag få med honom till stranden en dag. Betyget - det var ju helt okej...
 
Självkalrt var jag också tvungen att ta ta med honom på en riktig fotbollsmatch med det enda riktiga skånska laget - Malmö FF. Solen stekte och det var en toppeneftermiddag!
 
Vi passade också på att äta fantastiska skaldjur på Fiskrökeriet i Skanör. Tyvärr hade vi inte särskild tur med vädret men det var supermysigt ändå!
 
Och så slutligen, underbara Ven. Vi packade fikaväskan, hyrde vars en cykel och trampade runt ön. Benen var mer än trötta men det var det värt. Helt underbart fin ö. Dagen avslutades med en fika i hamnen innan vi begav oss hemåt igen.
 
 
 
 
 
 








 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?