Val 2010

2010



På väg hem från fotbollen igår hörde jag på radion att politikern Fredrik Federly blivit nerslagen och rånad precis utanför sitt hem. Vi började diskutera det i bilen och vi kom fram till att det var han som gått ut öppet som homosexuell.

Mamma som satt med i bilen kom då kommentaren: men då är det ju som upplagt för trubbel. Och det var då tanken slog mig, bara för att man är homosexuell, har olika åsikter jämfört med alla andra och brinner för det man tror på och engagerar sig i politik, ska man vara dömd till att bli nerslagen och rånad för det?

Jag vet att alla inte har samma åsikter inför valet om vilket parti man ska rösta på och man kanske till och med tappar hakan när vissa av partierna har gått med sina argument mot varför folk ska lägga sin röst på just dem. Men är folket som röstar inte tillräckligt mogna för att inse att ingen kan tycka samma? Hade alla tyckt samma hade det inte behövt finnas mer än ett parti som hade fått styra allt och alla hade varit supernöjda med det.

Jag själv tycker att det som hänt honom är sjukt. Alla ska få ha sin åsikt utan att det ska spela någon roll om man är ungdom, pensionär, kung, hemlös eller som i detta fallet politiker. Och jag säger inte att alla alltid måste tycka att ideerna som förs fram är perfekta, det är dem inte. Jag säger bara att det finns andra sätt att visa att man inte håller med, varför inte bara rösta på ett annat parti i valet? Fråga hur de tänkt med det man är missnöjd med eller bara hålla tyst och låta alla vara sig själv.

Eftersom att jag nu fyllde 18 för cirka 2 veckor sedan får jag lov att rösta nu på söndag och det är självklart för mig att göra det. Jag vet vad jag ska rösta på eftersom att jag vet vad jag prioriterar, tycker är viktigt och främst vad jag tror skulle göra gott för Sverige. Ingen annan har något att göra med vad jag röstar på utan det är min ensak. Sen är det upp till alla andra om dem vill hålla det för sig själv eller dela med sig, men jag behåller mitt för mig själv.

Blir det nu inte det partiet jag röstat på som vinner (eller de rödgröna eller alliansen som får styra) så får jag leva med det, jag har iallfall sagt till och fått visa vad jag tycker och det på ett bra sätt, genom att rösta.

Ser nu att det blev ett väldigt långt inlägg...men what to do?

Nu ska jag försöka rota fram matteboken innan den börjar samla damm...

Hoj grabbar!

Btw, ni som vill rösta men är förvirrade, ett tips är att kolla på tv4 ikväll klockan 9. Då sänds det en debatt med alla partiledarna. Inget jobbigt alls, bara att sitta kvar efter idol ;)









 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?