Livsviktigt

2015



Gårdagen gick i ett och jag tror nästan inte att jag satt ner utan att göra något annat samtidigt ens för 10 minuter. Men jag fick mycket gjort vilket alltid är skönt! Det blev en runda till Malmö för att fixa en sak, plugg och en liten paus i pluggandet då jag och Gabbsan begav oss till blodcentralen.
 
Läste igår på internet att det råder blidbrist på Skåne, och säkert resten av landet nu efter massa julhelger och lediga dagar så då kändes det som att det var dags. Jag har tidigare bara gjort det en gång tidigare så detta var andra grejen. Och jag kan väl direkt säga att nej, det är absolut inget skönt att få en ganska så stor nål instucken i armvecket och pumpa på en boll medans en påse på 4,5 dl fylls med mitt blod. Men med tanke på att det tar så lite som 10 minuter man får stå ut med den lite osköna känslan och ställer det i relation till att man räddar någon (oftast flera då man separerar blodet på de olika delarna) så tycker åtminstone jag att det är värt det! Under tiden man ger blod kan man passa på att titta på tv, dricka juice eller bara ta det lugnt och hela besöket avslutas med att man får fika, PERFEKT!
 
Så, vad jag vill säga är att sålänge du är fullt frisk, GÖR DET! du får tillbaka blodet du förlorat inom 3-4 veckor och känner dig återställd efter cirka 2 dagar. Det enda jag har märkt efter mina 2 gånger är att jag är ganska trött en dag efteråt men inget mer!
 
Vill du läsa mer så gå in på geblods hemsida HÄRDär står allt man kan vilja veta, hur man går tillväga och lite tips på vägen (typ att man ska äta ordentligt innan och försöka boosta med vätska!
 
Bilden nedan är kanske inget för känsliga, men så ser det ut åtminstone!
Och så juledition på bandaget efteråt! Fint!



 
 








 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?