Smarrig musli

2014



Jag har gått och blivit en riktig sucker för hemmagjord musli, det är så gott, enkelt och det allra bästa är att du får ha i PRECIS VAD DU VILL!!
 
I mitt fall använde jag mig av dessa ingredienser:
 
Havregryn(extra fiberrika), honung, olja(smör funkar också), solroskärnor, pumpakärnor och torkad frukt
 
1. Börja med att sätta ugnen på 175 grader.
2. Häll havregryn, solrosfrön och pumpakärnor i en stor skål och blanda runt. Här höftade jag och tog i så mycket som jag ville av varje.
3. Häll i oljan tills det börjar gegga ihop sig lite och varva med honung, jag började med 1-2 matskedar honung.

4. När "smeten" blivit lite kladdig är det dags att lägga ut den på en plåt med bakplåtspapper på. tryck ut smeten så den ligger jämt utspridd över hela och sätt in den i ugnen.
5. VIKTIGT! håll koll på muslin i ugnen, första gången jag gjorde det blev det väldigt bränt. Denna gången lät jag den vara inne i 5 minuter innan jag rörde om lite och sedan ytterligare 5 minuter. Efter cirka 10-15 minuter sänkte jag temperaturen till 100 grader och lät musli-blandningen få lite färg så att solroskärnorna och pumpafröna blev rostade och knapriga.
6. När du tycker muslin har en lagom brun färg, ta ut den ur ugnen och lägg tillbaka den i skålen, häll över cirka 1 matsked honung, blanda runt och lägg även i dina torkade frukter eller vad du nu vill ha i och lägg sedan tillbaka på plåten där det får svalna och honungen torka in. När muslin är sval är det bara att lägga över i en tät burk och avnjuta!
 
Enkelt som en plätt, nyttigt och gott!
 








 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?